Het is nu duidelijk dat de media, politici, supermarkten, winkelketens, bedrijven et cetera bepalen wat wij te zien en te horen krijgen.

 

Ze krijgen ons vaak zo ver, dat wij ons uiteindelijk aansluiten bij een denkkader dat in de eerste instantie nooit in ons verstand opgenomen zou worden. 

 

Dit hoeft niet altijd slecht te zijn, maar we moeten ons er bewust van zijn dát het gebeurt; vooral in de huidige samenleving, waar nieuws binnen een paar seconden verspreid is.

Hoe gaan we hier wijs mee om?

Ten eerste is het belangrijk om je bewust te worden van framing en de effecten hiervan (op jou). 

  • Het is van belang dat je informatie altijd twee keer checkt.

Denk aan de voorbeelden uit de supermarkt: 30% minder suiker? Kijk bij de voedingswaarden wat er dan wél inzit in plaats van de suikers.

Denk ook aan de berichten in het nieuws: veel nieuwsapps en kranten verspreiden soortgelijke, maar toch verschillende berichten. Dit is geheel afhankelijk van de doelgroep waarvoor het bericht bestemd is: wat willen deze mensen zien? Nieuws waarin bijvoorbeeld slachtoffers en daders niet overeenkomen met ons 'stereotype idee' van misdadigers, komen vrijwel nooit in het nieuws. 

Het 'hippe' nieuws over terroristen is een goed    voorbeeld hiervan. 

  • Weet wat je leest!

Het nieuws wordt heel concreet geselecteerd op wat de lezers willen zien: lees meerdere nieuwsberichten voor aansluitende informatie. 

 

Nog een laatste tip, waar o.a. politici veel gebruik van maken:

  • Ga nooit mee in het frame van de 'tegenpartij'.          

      Of weerleg dit, waar je kan. 

 

Een goed voorbeeld hiervan is Mark Rutte, die te horen kreeg dat hij 'alles weglacht'. Hij pakt dit actief aan en herframed deze uitspraak als 'eigenschap van een optimist'.

 

Kan jij jezelf nu 'Mediawijs' noemen, op het gebied van Framing?

 

> Dan is het doel van deze website behaald! 

 

Wil je nog wijzer worden over Framing? Lees dan de pagina's onder het kopje 'Meer informatie'.