Bijna iedereen heeft het begrip 'Framing' wel gehoord de afgelopen tijd. Maar wat houdt het precies in?

Het beïnvloeden van mensen met woorden.

Kijk het filmpje van Lars Duursma over Framing  >>>>>>>>>>>>>

De presentator geeft veel voorbeelden waar iedereen mee te maken heeft. Neem het voorbeeld van Steve Jobs: de iPhone was niet de eerste smartphone op de markt, maar Steve Jobs presenteert het op zo'n manier, dat mensen toch overtuigd worden om deze telefoon te kopen


Nu denk je misschien dat jij niet verleid wordt door dit soort tactieken, dat jij wel beter weet en hierboven staat, maar dit zal je tegenvallen.

 

Hoe ik dat zo zeker weet?

Omdat ik er zelf ook in ben getrapt.

En daar zit ik dan met een gloednieuwe iPhone, waarmee ik geen muziek kan luisteren en gelijktijdig mijn telefoon op kan laden, tenzij ik ook nog (veel te dure) Bluetooth Apple oortjes aanschaf. 

Dit was mij niet verteld toen ik het geld overmaakte.

Ook heb ik een, qua uiterlijk aangename Macbook, maar bij aanschaf heeft niemand bij gewaarschuwd voor het feit dat mijn laptop vrijwel nooit aan kan sluiten op het digitale bord op school, tenzij ik een tussenblokje aanschaf voor mijn laptop.

Maar dat stond niet in de reclame.

> Verkopen door te overtuigen; best slim, niet?

 

Maar niet alleen bedrijven maken gebruik van Framing


Ook de politiek maakt veel gebruik van Framing

en luisteraars hebben dit vaak niet bewust door. 

Geert Wilders is het perfecte voorbeeld hiervan met veel probleemverhalen, denk bijvoorbeeld aan de islamisering, het begrip dat Wilders op de kaart gebracht heeft. Zijn overtuigingstactiek heeft zelfs een eigen naam gekregen in de politiek: het zogenaamde 'PVV'en'. 

 

Naast Wilders is ook Jesse Klaver een goed voorbeeld, hij heeft dit echter te danken aan zijn ambitieverhalen in plaats van probleemverhalen.

Deze mannen zijn natuurlijk niet voor niets de uitersten in de politiek. Men hoort hun uitspraken overal voorbijkomen, of ze het er nou mee eens zijn of niet: het tast de gedachtegang aan.

 

Zoals Sarah Gagestein, framing-expert en auteur van het boek "Denk niet aan een roze olifant" omschrijft:

 

"Hoe vaker we een frame horen, hoe minder weerstand we ertegen hebben. Ook als je het er niet mee eens bent. Bij herhaling glipt het vanzelf je brein in."

Je kan zo'n sterke mening hebben, maar zodra je andere, zogenoemde 'denkramen' hoort, word je langzaam maar zeker bij je eigen gevormde mening weggetrokken. En dat terwijl veel frames allerlei feiten achterwege laten:  dit is dan ook juist hoe ons denkkader gevormd wordt. 


De plaatselijke supermarkt

Ja, ook daar zijn verschillende vormen van Framing terug te vinden.

We kopen liever 95% suikervrije ranja , dan ranja met slechts 5% suiker.

De wijze van reclame maken speelt hierin een grote rol: de concentratie suiker is precies hetzelfde, maar toch zie je geen ranja in de schappen 'met slechts 5% suiker'.

Herken je de ontbijtkoek in het schap, met maar liefst 30% minder suiker?

Dit percentage lijkt hoog, maar dit betekent dat er nog steeds 70% van de voorgaande suikers overblijft; dat wordt natuurlijk niet gezegd. 

En niet te vergeten: alle producten die 'geen of minder vet' bevatten: klinkt heel aanlokkelijk, maar dit betekent vaak dat de vetten vervangen zijn door bijvoorbeeld suikers of andere zoetmakers. 


Framing is dus geen liegen!

De tactiek van het framen is eigenlijk niks meer dan het kiezen van de juiste woorden bij de juiste overtuigingen.

 

Maar het kan soms wel héél manipulatief zijn.


Maak jouw eigen website met JouwWeb